Podsistem poslovanja u domicilnoj valuti

Uvod

 Opšteprisutni zahtev za brzim i tačnim prenosom informacija doveo je do potrebe povezivanja različitih računarskih mreža i različitih tehnologija obrade podataka. Veličina bankarskih mreža usmerila je razvoj informacionih sistema ka novim tehnologijama. Napuštaju se klasične tehnologije obrade podataka na host platformi i uvodi se povezivanje više računarskih mreža u zemlji za povezivanje filijala i banaka unutar sistema banke. Povezivanje mreža banke i centralne banke (RTGS, Ziro-cliring) omogućili su nam brze informacije stanju banke na žiro računu banke i filijala, stanje deponenata banke kao i dnevno praćenje računa deponenata banke.  Poslovanje banke u domicilnoj valuti obuhvaćeni su poslovi: obezbedjenja sredstava banke, poslovi sa hartijama od vrednosti, plasmani bankarskih sredstava itd. Projektna rešenja zasnovana su na  rešenjima koja se primenjuju u praksi na principu brza informacija zadovaljan korisnik usluga.

 

Vodjenje depozita

 Vodjenje depozita firmi radi se  potpuno automatski.  Podaci se iz platnog prometa preuzmaju dnevno ukoliko je platni promet zaseban projekat ili pune automatski (Real-time) ukoliko je platni promet sastavni deo Informacionog sitema banke.  Uparivanjem podataka dobijenih iz platnog prometa sa podacima u registrima informacionog sistema banke, automatski se vrši knjiženje promena formiranjem naloga i stavke naloga. Posao je krajnje pojednostavljen i svodi se na ažuriranje registra sa žiro računom uključenja deponenta sa kontom i partijom komitenta u bazi podataka banke.

Programi koji podržavaju poslove vodjenja depozita deponenata banke su: Preuzimanje podataka, Matični podaci deponeta, Automatsko knjizenje deponenata, Prosečni priliv deponenata, Obračun kamate za deponente i štampa virmanskih naloga obračunate kamate, Stanje deponenata, Registri deponenata, Kartice deponenata  itd.

 

 Poslovi sa hartijama od vrednosti

Projektom je obuhvaćeno automatsko knjiženje finansijskih stavki kroz knjiženje naloga i stavke naloga, kao i istovremeno vodjenje registra o svakoj akciji. Pored inicijalne prodaje akcija banke, može se vršiti i indosiranje akcije izmedju centrale i filijale, filijale i filijale, kao i izmedju akcionara. Tkodje se vodi i registar uništenih akcija. Knjiga akcija vodi se po serijama izdavanja akcija i broju komada u okviru svake serije. Programi za inicijalnu prodaju akcija automatski dodeljuju serijske brojeve slobodnih akcija. Kod programa za indosiranje moraju se uneti serijski brojevi indosiranih akcija. Na osnovu pojedinačnog vodjenja registra akcija štampa se akcionarska knjiga po serijama sa opcijama (serija ili sve serije,  aktivne, indosirane, uništene itd),vode se podaci o broju glasova akcionara, vodi revalorizovana vrednost svake akcije i izračunava dividenda.

 

 

Programi za podršku akcionarske knjige  su:

Vodjenje knjigovodstvenih evidencija o prodatim akcijama, Vodjenje registra akcionara, Vodjenje registra emisija akcija, Štampanje akcionarske knjige po serijama i statusima akcija, Stanje akcionara, Pravo glasa, Obračun dividende, Obračun revalorizacije, knjiženje dividende i revalorizacije itd. 

 

Plasmani u domicilnoj valuti

Plasiranje sredstava u dom.valuti prati se projektom IS-a kroz davanje kratkoročnih, lizing, dugoročnih, LIBOR i EURIBOR kredita.

Na raspolaganju je podmeni za obradu zahteva za kredite, koji omogućava i vodjenje evidencije o prethodnim zahtevima korisnika kredita. Po odobravanju kredita od strane kreditnog odbora, moraju se uneti matični podaci partije kredita sa elementima odobrenog kredita (komitent, komitent garant, kamatna grupa i stopa, naknada, iznos i periodika otplate). Zatim se formira amortizacioni plan za svaku partiju, komfornom ili proporcionalnom metodom, sa istim anuitetima ili istim otplatama i sa mogućnošću korišćenja različitih dinamika otplate glavnice i kamate (40 različitih kombinacija formiranja amortizacionih planova). Knjigovodstveni stavovi knjiženja, puštanja i otplate kredita izvršavaju se kroz programe odobravanje kredita, odnosno prenos u korišćenje  koji automatski opredeljuju konta za knjiženje na osnovu unetog posla. Moguće je i puštanje u tranšama, koje takodje automatski opredeljuje konta. Svakog meseca se puštaju programi za obračun interkalarne i komitment fee kamate, koji odmah vrše i uknjižavanje. Zatim se vrši puštanje programa za prenos na kratkoročno dospeće iz dugoročnog, program za redovno mesečno dospeće otplate i kamate, program za mesečno razgraničenje kamate koja dospeva u intervalima dužim od jednog meseca, program za raspored uplata koji prvo   podmiruje potraživanja po zateznoj kamati,  zatim po dospeloj  kamati i konačno po dospeloj  otplati. Obračun   zatezne kamate  za pojedinačnu ili sve partije kredita vrše se automatski. Obračunske liste kamata dostavljaju se korisniku, a zbirne liste ostaju referentu. Svi obračuni kamata, naknada, provizija automatski se knjiže formiranjem naloga i njegovih stavki.  Iz unetih podataka u osnovnom regisrtu za svaku partiju – poslovnom odnosu, stampaju se Ugovor o kreditiranju i administrativna zabrana (za potrošačke kredite). Takodje se uz poslovni odnos vodi evidencija žiranata i moguće je dobiti pregled po svakom komitentu  po osnovu uzetih kredita i žiriranja.

Programi za podršku projekta plasmana u domicilnoj valuti su:       

Puštanje kredita i kontrola namene,  Prenos kredita u otplatu,     Obračun rate kredita, Knjiženje kredita, Opomene za neizmirene obaveze, Pregledi dospeća kredita,    Pregled dospelih a nenaplaćenih potraživanja, Formiranje amortizacionih planova, Obračun zatezne kamate sa i bez tolerancije, Eksterni i interni izveštaji nakon obračuna kamate,    Prenos na sumnjiva i sporna potraživanja itd.

 

 

Obrada matičnih podataka

U odeljenjima poslovanja u dom.valuti vode se registri matičnih podataka koji se koriste u svim odeljenjima banke. Jedan od najvažnijih registara neophodan za poslovanje banke je registar komitenata. S obzirom da se firme deponenti banke prvo registruju u službi depozita logično je da se i registar o komitentima vodi u toj službi. Registar firmi komitenata održava zaduženi referent na jednom mestu a dostupan je svim radnicima koji vrše knjiženje podataka. Važni elementi registra su: matični broj firme, naziv firme, adresni podaci, telefoni, delatnost kontakt osobe sa funkcijama i nivoima ovlašćenja potpisa dokumenata, nivo sigurnosti poslovanja sa firmom itd. Elementi iz registra komitenata ugradjeni su u programe za knjiženje podataka kao kontrolne funkcije koje smanjuju greške kod obrade podataka.

Pored registra komitenata vode se i registri partija, kamatnih grupa, kamatnih stopa, naknada, poslova,  itd. 

 

Upiti i izveštaji iz stanja

 Projektom je obuhvaćen čitav set ekrana za  upite o stanjima zadnjeg knjiženja, preko kojih se mogu dobiti trenutne i brze informacije neophodne poslovodstvu banke, šefovima sektora, odeljenja ili službi:

Prikaz i izveštaj stanja za konto po odeljenjima, Prikaz i izveštaj stanja za konto po valutama, Prikaz i izveštaj stanja po kontu,valuti i komitentu., Prikaz i izveštaj stanja po kontu i poslu, Prikaz i izveštaj stanja po kontu poslu i poslovnom odnosu, Prikaz i izveštaj stanja po komitentu i svim kontima, Prikaz stanja po poslu i svim kontima , Lista dužnika po poslu za odredjeni datum, Opomene dužnicima sa  mogućnošću biranja minimalnog iznosa za opominjanje, Pregled stanja kredita ,  Rezervacija kredita po bonitetnim grupama za kredite firmama i utvrdjivanje bonitetnih grupa sa rezervacijom kredita za potrošačke kredite.

Pored ovih upita uradjen je set izveštaja neophodnih poslovodstvu banke i direktorima filijala za uspešne pregovore sa komitentima banke i donošenje pravovremenih odluka: Lična karta komitenta (dat je kompletan pregled poslovanja komitenta firme po svim računima dugovanja i potraživanja u domic.valuti, a za račune u devizama  iznosi su preračunati u USD), Stanje akcionarskog kapitala komitenta, Prosečno stanje deponenta-komitenta  (mesečno, tromesečno itd.), Pregled odobrenih kredita po filijalama po broju i iznosu kredita, ostali izveštaji. Pored izveštaja iz stanja možete dobiti veliki broj izveštaja neophodnih za  poslovanje u domicilnoj valuti za zadati period:

Kontrolne liste, Dnevnik knjiženja,   Pregled stanja računa po partijama, Listanje kartice, K1 izveštaj, Šifrovani izvestaj (reke), IOS, Popisi., Izveštaji za reviziju, Obavezne rezerve, Reklasifikovani bilansi, Cash  flow i set drugih izveštaja.

 

                                Pomoćni programi za obračune kamata 

Pored redovnih programa za obračune kamate dat je set pomoćnih programa za obračune kamata, amortizacione planove, preračuni za unete podatke sa fiksnim i promenljivim stopama. Programi služe kao pomoćni alati za trenutna odlučivanja i analize.

Pomoćni programi su:

početak | ko smo mi | klijenti | proizvodi | servisi | kontaktirajte nas
Optimizirano za rezoluciju 800x600