Uvod
Sve brži razvoj Internet-a neposredno utiče na razvoj novih tehnologija u kreiranju informacionih sistema za banke. Približavanje krajnjem korisniku usluga je tendencija na globalnom nivou čemu teže i banke, koje svoje informacione sistema prilagodjavaju za pružanje usluga putem Interneta. Globalna mreža Internet-a već danas nam omogućava da se vrši: narudžba i kupovina roba, bankarskie transakcije ograničenog domena, upotreba bankarskih kartica (VISA, Master Card itd..). Razvoj sigurnosnih alata za kodiranje i šifrovanje podataka doneće i brži razvoj bankarskih poslova koji će se moći obavljati putem Interneta. Ekspanzijom Interneta došlo je i do razvoja software-a, kreirani su grafički alati za razvoj informacionih sistema koji podržavaju poslovanje na Internetu. Tendenciju razvoja alata za Internet slede i firme ORACLE, Microsoft itd..
Homebanking
Aplikacija za homebanking komitentima banke pruža mogučnost da deo svojih poslova obave praktično ‘od kuće’ tj. korišćenjem svog PC računara i Internet mreže. Zaštita podataka banke od neovlašćenog pristupa sprovodi se instalacijom podataka homebanking-a na posebnom serveru. Ovaj server ima programe i bazu podataka samo za korisnike homebanking usluga i mora biti odvojen od Intranet mreže banke.
Osim zaštite podataka banke od neovlašćenog pristupa, vrši se i zaštita od neovlašćenog pristupa podacima u okviru same baze podataka za homebanking. Ovom vrstom zaštite štite se sami podaci baze podataka homebanking-a, sa pravima pristupa, tj. samo vlasnik podataka može da vidi samo svoje podatke i da nikom drugom njegovi podaci nisu dostupni. Ova vrsta zaštite je ostvarena korišćenjem lozinke (Pin-a) od strane svakog korisnika usluga kućnog bankarstva. Kod kreiranja ove lozinke primenjeni su slični algoritmi kao za kreiranje zaštite kod platnih karticaku. Ovakva zaštita obezbedjuje veliku sigurnost kod pristupa podacima.
Korisnik usluga homebankinga-a ima obavezu da se registruje sa svojim identifikacionim podacima (lični broj, ime i prezime i adresa) ako je gradjanin, a ako je firma sa identifiikacionim podacima firme (matični broj, naziv firme, adresa). Na osnovu unetih identifikacionih podataka pismenim putem u zapečaćenoj koverti korisniku se dostavlja lozinka (Pin) i uputstvo za dalji rad.
Poslovi koji su obuhvaćeni homebanking projektom podeljeni su u četiri celine:
Kreiranje Home page –stranica za banku.
Poslovi sa gradjanima.
Poslovi sa firmama u zemlji i inostranstvom
Opšti servis.
Kreiranje Home page –
Obezbedjena je stručna pomoć kod kreiranja Home page stranice za banku na Internetu, upotrebom najnovijih alata kao i davanje sugestija oko primene uradjenog dizajna korišćenjem slika, video zapisa. Vrši se obuka saradnika sektora banke za kreiranje vlastitih Home page-stranica za prezentaciju poslovanja organizacionih delova, mogućnosti poslovne saradnje sa organizacionim delovima banke i krajnjih korisnika, prezentacije propisa i uputstava poslovanja pojedinih sektora.
Konsultanske usluge kod kreiranja e-mail adresa za saradnike banke i obuka za korišćenje e-mail pošte.
Poslovi sa gradjanima
Poslovi sa gradanima obuhvataju osnovne bankarske usluge koje komitenti-gradjani mogu raditi preko Internet mreže.
Nakon prijave korisnika i dobijene lozinke, korisnik usluga se opredeljuje za servise koji želi da koristi. Za svaki servis usluga dat je i cenovnik pojedinih usluga. Za banke sa više filijala korisnik usluga mora prijaviti i filijale u kojima ima otvorene račune.
Komitentima gradjanima za sada stoje na raspolaganju sledeći servisi:
Stanje i kartice Na osnovu unetog ličnog broja i lozinke krajnji korisnik je u mogućnosti da dobije podatke o stanjima na svim računima koje ima otvorene u banci , kartice za otvorene račune kao i grafički prikaz kretanja promena na računu.
Zahtevi – platne kartice. Prijava i popunjavanje zahteva za izdavanje platnih kartica koje izdaje banka (Bančina kartica, VISA, Master card …)
Prenosi sredstava Omogućeno je da komitent sam korišćenjem Internet mreže da nalog da se izvrši prenos sredstava u okviru svojih računa ili prenos sa nekog od njegovih računa na račun trečeg lica.
Trajni nalozi Korišćenjem ovih programa omogućeno je da vaš komitent izvrši plaćanje trajnih naloga (plaćanje struje, ptt-usluga , stanovanja, itd).
Čekovi Zahtevi za izdavanje čekovnih blanketa (dostava na kućnu adresu putem pošte) kao i mogućnost uvida u nerealizovane čekove.
Poslovi sa firmama
Poslovi sa firmama obuhvataju osnovne bankarske usluge koje komitenti-firme iz zemlje i inostranstva mogu raditi preko Internet mreže.
Nakon prijave korisnika usluga – firme i dobijene lozinke (Pin-a) korisnik se opredeljuje za servise koji želi da koristi. Za svaki servis usluga dat je i cenovnik pojedinih usluga. Za banke sa više filijala korisnik usluga mora prijaviti i filijale u kojima ima otvorene račune.
Komitentima firmama za sada stoje na raspolaganju sledeći servisi:
Stanje i kartice Na osnovu unetog matičnog broja i lozinke krajnji korisnik je u mogućnosti da dobije podatke o stanjima na svim računima koje ima otvorene u banci , kartice za račune i grafičku prezentaciju promena na kartici računa..
Stanje deponenata Promene nastale na žiro računu firme korisnika usluga, kao i prosečno stanje (mesečno, tromesečno, godišnje) sredstava na računu.
Lična karta komitenta Program pruža kompletan uvid u stanje svih potraživanja, dugovanja, stanje sredstava, stanje akcija firme kod banke. Za sve devizne promene vrši se prekursiranje u USD zbog uporedivosti podataka.
Akcije Firma korisnik usluga u stanju je da vidi sva svoja stanja akcijskog kapitala kod banke. Ukupan broj glasova u skupštini banke na osnovu akcijskog kapitala.
IOS-i Usaglašavanje otvorenih stavki potraživanja i dugovanja sa bankom.
Izvodi Dobijanje izvoda banke o nastalim promenama na računima firme kod banke.
Nalozi za plaćanje Uvodjenjem platnog prometa u banke, putem Interneta, uz dodatnu zaštitu identifikacije korisnika vršiće se plaćanje sa računa firme. (Projekat je u izradi).
Priliv iz inostranstva Obaveštenje o dospelom prilivu iz inostranstva (nal-743).
Drugi servisi po zahtevu banke i korisnika usluga.
Opšti servis obuhvata pružanje usluga banke, koje mogu koristiti svi korisnici koji se prijave na bančin Home page, bez obzira da li imaju ili nemaju poslovnu saradnju sa bankom. U ovom servisu daju se korisne informacije za prijavljene korisnike, u cilju privlačenja novih korisnika bankarskih usluga. Servis ima neograničene mogućnosti širenja informacija koje su korisne za svakog korisnika, a sve u cilju podizanja rejtinga banke.
Servisom opštih usluga prezentiramo samo deo korisnih usluga:
Kursna lista Mogu se izlistati podaci kursne liste za odredjeni datum ili podaci o kretanju kursa za konkretnu valutu u nekom odredenom periodu. Data je mogućnost vodjenja 7 vrsta kurseva deviza, 5 zvaničnih koja je izdala NB i dva kursa deviza na paralelnom tržištu deviza.
Grafički prikaz Za svaku valutu može se izvršiti grafički prikaz kretanja kursa deviza za zadani period.
Konverzija Korisnik homebanking usluga ima mogućnost da na jednostavan način izvrši konverziju deviznih iznosa iz valute u valutu .
Obračuni kamata Programi za obračune kamata omogućavaju da se unesu podaci i izvrši kompletan obračun kamata primenom konforne metode.
Amortizacioni plan Za analizu zahtevanog kredita možete preračunati kamatu i uraditi amortizacioni plan dospeća i iznosa rate kredita.
Poslovna politika banke Prezentirati kompletnu poslovnu politiku banke sa važećim stopama kamata za kredite koje banka odobrava, provizijama i naknadama koje banka naplaćuje za vršenje svojih usluga.
Razvoj ostalih servisa koje banka pruža.
Ponuda bančinih firmi
Ukoliko je banka osnivač više firmi za poslovanje u oblastima koje nisu vezane direktno za pružanje bankarskih usluga (trgovina, osiguranje, turizam, itd), putm Internet-a moguće je direktno referenciranje na Home page neke od bančinih firmi, na kojima možete tražiti usluge koje pružaju pomenute firme.
početak | ko smo mi | klijenti | proizvodi | servisi | kontaktirajte nas
Optimizirano za rezoluciju 800x600