Podsistem Leasing kredita

  Uvod

Poslovanje firmi sa delatnošću odobravanja kredita na leasing može se pratit kroz nekoliko oblasti poslovanja:

Projektom IS-a sve ove oblasti integrisane su u jedinstven integralni Informacioni sistem firme sa direktno povezanim elementima poslovanja (npr. Automatski se formiraju stavovi za finansijsko poslovanje iz odobravanja i naplate krdita ), jedinstveni registri itd. Parametarsko vodjenje poslovanja (modeli kontiranja, vodjenje kredita u domicilnoj valuti ili EUR-ima, odobravanje po različitim periodima i broju rata – kredita, troškova, osiguranja.., formiranje ugovora putm maski itd..) omogućava široku lepezu poslovanja. Formiraje naloga u real time okruženju, dobijanje velikog broja izveštaja zadovoljavaju naše principe Informacionih sistema brza informacija zadovaljan korisnik usluga.

 

Lizing poslovi

Plasiranje sredstava putem leasing kredita omogućeno je u dva moda: Odobravanje kredita u EUR zoni domicilne valute i kada je domicila valuta različita od EUR (DIN, KM, MKD itd). Projektom IS-a davanje kredita na lesaing omogućeno je za :

Poslovi odobravanje kredita na leasing podeljenji su u nekoliko celina:

 

Obrada zahteva: Programi za obradu zahteva za kredite, koji omogućava i vodjenje evidencije o vrsti kredita koji se traži, vrednosti kredita, matičnim podacima podnosioca zahteva , uslovima pod kojima se traži kredit. U registru zahteva vode se i evidencije o svim odobrenim i odbijenim zahtevima korisnika kredita. Na osnovu podnetog zahteva i dokumentacije koja prati zahtev komisija za odobravanje kredita donosi odluku.

 

Odobravanje kredita: Po odobravanju kredita od strane kreditnog odbora, moraju se uneti matični podaci partije kredita sa elementima odobrenog kredita (komitent, komitent garant, kamatna grupa i stopa, periodika otplate, kao i iznosi: osiguranja, fakture bez PDV-a, različitih troškova i učešća). Svi iznosi koji se plaćaju vode se u domicilnoj valuti zemlje (republike). Za kredite koji se odobravaju izvan EUR zone domicilne valute, zaštita kredita od inflatornih kretanja zemlje (republike) vrši se knjiženjem iznosa u domicilnoj valuti i devizama (EUR-978). Knjiženje u devizama vrši se automatskim kursiranjem (preračunom) domicilne valute u EUR-a po srednjem kursu NB (ili internom kursu banke) dan važenja obaveze ili na dan uplate. Umatičenjem podataka preuzetih kreditnih obaveza omogućeno je formiranje amortizacionih planova. Kod odobravanja kredita gde je obavezano osiguranje ( npr: za kupovinu automobila–kasko osiguranje) moguće je da se korisniku kredita odobri davanje osiguranja na više rata (3,6,12 ..) i različit način otplate (mesečni, tromesečni…) u odnosu na odobreni kredit. Tkodje troškovi kredita koje naplaćuje leasing firma mogu se uključiti u kredit i odobriti na više rata ili naplatiti jednokratno. Obračun poreza na dodatu vrednost po osnovu nabavke vozila i kredita takodj se mogu odobriti na više rata (3,6,12..) i različit način otplate (mesečni, tromesečni…) u odnosu na odobreni kredit

Formirnje plana otplate za svaku partiju vrši se u EUR-ima (gde se vrši zaštita kredita ) i domicilnoj valuti za svaku stavku kredita (odobren kredit, osiguranje, PDV). Plan otpalte sadrži podatke o korisniku kredita, iznosu kredita, datumima dospeća, iznosima za uplatu, kao i izdvojene delove glavnice i kamate i ostatak duga. Obračun se vrši u istim anuitetima, proporcionalnom metodom. Plan otplate za osiguranje vozila i PDV ima sopstvenu dinamiku otplate pošto se broj rata i načini otplate ne moraju slagati sa uslovima odabrnim za sam kredit.. Iz unetih podataka u osnovnom registru za svaku partiju – poslovnom odnosu, stampaju se Ugovor o kreditiranju i administrativna zabrana (za fizička lica), kao i virmanski nalozi za uplate: učešća, troškova , osiguranja i PDV-a. Takodje se uz poslovni odnos vodi evidencija žiranata i moguće je dobiti pregled po svakom komitentu po osnovu uzetih kredita i žiriranja.

Knjiženje zahteva: Knjigovodstveni stavovi knjiženja, puštanja i otplate kredita izvršavaju se kroz program prenosa u korišćenje koji automatski opredeljuju konta za knjiženje na osnovu unetog posla. Svakog meseca se vrše sledeće automatske procedure: prenos na kratkoročno dospeće iz dugoročnog, redovno mesečno dospeće otplate i kamate, raspored uplata koji prvo podmiruje potraživanja po zateznoj kamati, zatim po dospeloj kamati i konačno po dospeloj otplati i obračun zatezne kamate. Obračunske liste kamata dostavljaju se korisniku, a zbirne liste ostaju referentu. Svi obračuni kamata, naknada, provizija automatski se knjiže formiranjem naloga i njegovih stavki. Programi za podršku projekta lizinga su:

Prenos kredita u otplatu, Obračun rate kredita, Prenos na kratkoročno dospeće, Prenos na redovno dospeće, Raspored uplata ,Obračun zatezne kamate, Opomene za neizmirene obaveze, Pregledi dospeća kredita,Pregled dospelih a nenaplaćenih potraživanja, Eksterni i interni izveštaji nakon obračuna kamate, Prenos na sumnjiva i sporna potraživanja itd

 

Obrada matičnih podataka

Registri matičnih podataka koji se koriste za poslovanje firmi odobravanja kredita na lesiang su:. Jedan od najvažnijih registara neophodan za poslovanje firme je registar komitenata. Registar firmi komitenata održava zaduženi referent na jednom mestu a dostupan je svim radnicima koji vrše knjiženje podataka. Važni elementi registra su: matični broj firme, gradjana, naziv firme, gradjana, adresni podaci, telefoni, delatnost kontakt osobe sa funkcijama i nivoima ovlašćenja potpisa dokumenata, nivo sigurnosti poslovanja sa firmom itd. Elementi iz registra komitenata ugradjeni su u programe za knjiženje podataka kao kontrolne funkcije koje smanjuju greške kod obrade podataka.

Pored registra komitenata vode se i registri partija, kamatnih grupa, kamatnih stopa, naknada, poslova, itd. U registaru sredstava vode se podatci o vrstama (automobil, kamion, autobus, traktor, kombajn, mašina itd), nazivu, prozvodjaču, boji, tipu i snazi motora, stopi PDV-a itd. U registru nekretnina vode se podatci o vrstama (kuće, zemljiste, stanovi...), površine, itd.. U računovodstvu vode se registri kontni plan (konrto,naziv ,vrsta konta, oznaka konta vrsta komitenta stara konta ...), organizacione jedinice i odeljenje, šifarnici valuta, kursne liste itd....

Vodjenje glavne knjige firme

Podaci za glavnu knjigu firme dobijaju se isključivo generisanjem promena knjiženja analitike. Podaci za glavnu knjigu firme koja u svom sastavu ima više filijala i poslovnih jedinica) dobijaju se generisanjem dnevnih analitika koje se objedinjavanju iz filijala, odnosno poslovnih jedinica. Podaci za glavnu knjigu su izvedena kategorija podataka i ne unose se posebno. Podaci se čuvaju na nivou filijale, glavne knjige, datuma knjiženja, dnevnika, konta i odeljenja.  

 

Upiti i izveštaji iz stanja

Projektom je obuhvaćen čitav set ekrana za upite o stanjima zadnjeg knjiženja, preko kojih se mogu dobiti trenutne i brze informacije neophodne poslovodstvu firme, šefovima sektora, odeljenja ili službi: Prikaz i izveštaj stanja za konto po odeljenjima, Prikaz i izveštaj stanja za konto po valutama, Prikaz i izveštaj stanja po kontu,valuti i komitentu., Prikaz i izveštaj stanja po kontu i poslu, Prikaz i izveštaj stanja po kontu poslu i poslovnom odnosu, Prikaz i izveštaj stanja po komitentu i svim kontima, Prikaz stanja po poslu i svim kontima , Lista dužnika po poslu za odredjeni datum, Opomene dužnicima sa mogućnošću biranja minimalnog iznosa za opominjanje, Pregledi stanja kredita po više nivoa. Pored ovih upita uradjen je set izveštaja neophodnih poslovodstvu firme i direktorima filijala za uspešne pregovore sa komitentima firme i donošenje pravovremenih odluka: Pregled odobrenih kredita po filijalama po broju i iznosu kredita, ostali izveštaji. Pored izveštaja iz stanja možete dobiti veliki broj izveštaja neophodnih za poslovanje u domicilnoj valuti za zadati period: Izveštaji za računovodstvo mogu se podaliti na izveštaje iz glavne knjige: zaključni list (za firmu ili po filijalama) stanje glavne knjige (za firmu ili po filijalama) po raznim nivoima obeležja konta , bilans stanja, bilans uspeh itd, ili izveštaji iz analitike: Kontrolne liste, Dnevnik knjiženja,Pregled stanja računa po partijama, Listanje kartice, IOS, Popisi., Izveštaji za reviziju, i set drugih izveštaja.

 

Zatvaranje i otvaranje poslovnih knjiga

Nakon obrade podataka u platnom prometu banke za kraj kalendarske godinu (10-jan-YY) računovodstvo daje nalog za inicijalno zatvaranje i otvaranje poslovnih knjiga. Prvo se moraju uraditi svi obračuni za kalendarsku godinu (kamate, naknade, kursne razlike, provizije itd) i izvršiti knjiženje nastalih promena. Administratori baze podataka otvaraju usere za paralelan rad stare i nove godine. Puštaju se programi za inicijalno zatvaranje stanja na partijama i inicijalno analitičko otvaranje partija sa prenetim stanjem iz prethodne godine.

 

početak | ko smo mi | klijenti | proizvodi | servisi | kontaktirajte nas
Optimizirano za rezoluciju 800x600