Uvod
Magacinsko poslovanje obuhvata materijalnu i finansijsku evidenciju zaliha koje se pri prenosu na nosioce troškova otpisuju u celoj vrednost (otpis 100%). Deo ovih evidencija priprada oblasti Opštih poslova a deo oblasti Računovodstva. Osnovni cilj je praćenje troškova zaliha materijala (artikala) po nosiocima troškova.
Vodjenje materijalnog knjigovodstva
Vodjenje materijalnog knjigovodstva za pretpostavku ima postojanje potrebnih registara. To su registri artikala, mera, tarifa i procentnih stavova za tarife. Uz to kao neophodan postoji kalendar zaliha, a koriste se i entiteti koji predstavljaju deo ukupne aplikacije čiji je ova evidencija deo. To su: kalendar knjiženja, registar komitenata, poslovni odnos (registar partija magacina i nosioca troškova), kontni plan, model kontiranja.
Evidencija obuhvata promene u materijalnom knjigovodstvu i automatsko ažuriranje zaliha materijala.
Polazni principi obuhvataju: vođenje zaliha po ceni sa porezom (pri čemu, ako se uvedu procentne stope poreza 0 evidencija bez promene aplikacije može biti i po nabavnoj ceni); izlaz materijala iz magacina po FIFO metodu (prva ulazna, prva izlazna).
Postoji mogućnost da se cene unose direktno ili da se izračunavaju kalkulacijom.
Magacinska evidencija pruža mogućnost postojanja jednog ili više osnovnih magacina, sa ili bez pomoćnih magacina.
U okviru materijalnog knjigovodstva postoji prenos artikala na pomoćne magacine (npr. kafe-kuhinja ili manje zalihe na udaljenim lokacijama koje pripadaju istom organizacionom delu).
Ulazi materijala mogu se formirati samo za osnovni magacin, a izlazi materijala se mogu formirati iz osnovnog ili pomoćnih magacina.
Pored prenosa dela zaliha sa osnovnog na pomoćne magacine, postoji mogućnost povraćaja artikala u osnovni magacin.
Nalozi magacinskog knjigovodstva dele isto zaglavlje sa finansijskim nalozima iz ove evidencije. Otvaraju se pod poslovima iz jedinstvenog registra poslova. Pod jednim od ovih poslova otvaraju se partije magacina i nosioca troškova. Organizatoru magacinske evidencije ostavljena je sloboda otvaranja partija nosioca troškova tj. njihovog nivoa i širine (partija može predstavljati pojedinca ili organizacioni deo). Uz to, u jedinstvenog registru partija (poslovni_odnos) treba da budu otvorene partije dobavljača.
U registru komitenata treba da postoje podaci o magacinima (sa vrstom komitenta M) i podaci o dobavljačima i nosiocima troškova. Za svakog nosioca troška može biti otvoren poseban komitent(zbog naziva) ili svi mogu biti otvoreni za komitenta - firmu (Banku) u kojoj se magacinska evidencija vodi.
Uključivanje u finasijsko knjigovodstvo
Za svaki datum knjiženja i dnevnik formirani magacinski nalozi se prenose u finansijsko knjigovodstvo. Time je obezbeđeno da se knjigovodstveni stavovi finansijskog knjigovodstva ne unose posebno. Osim skraćenja postupka, ovim automatizmom se postiže usaglašenost materijalne evidencije sa finansijskom.
Istom procedurom generisanja finansijskih naloga obuhvaćeni su i ulazi i izlazi iz magacina.
Tako formirani nalozi pripadaju ukupnoj analitičkoj evidenciji iz koje se generišu stanje i glavna knjiga za celokupno poslovanje.
Kod formiranja finansijskog naloga za ulaz u magacin (koji ima svoju partiju) zadužuje se konto zaliha (koji je evidentiran u registru artikala) i odobrava se dobavljaču čiji se matični broj samo jednom unosi pri formiranju naloga materijalnog knjigovodstva.
Kod formiranja finansijskog naloga za izlaz iz magacina zadužuju se nosioci troškova (prethodno evidentirani u registru poslovnih odnosa), a odobravaju se tj. smanjuju zalihe.
Ovi knjigovodstveni stavovi formiraju sa na osnovu pravilno ažuriranog modela kontiranja koji je deo cele aplikacije za poslovanje. Drugi preduslov za tačno formiranje finansijskih naloga iz magacinske evidencije je unos ispravnih konta zaliha i troškova pri otvaranju svakog artikla u registru artikala.
Postoje kontrole formiranja finansijskog naloga samo u otvorenim datumima i dnevnicima knjiženja u kalendaru datuma za celu aplikaciju i kalendaru zaliha. Druga obavezna pretpostavka je postojanje partije nosioca troška.
Ovako formiran finansijski nalog može se pozvati preko maske za opšti dinarski nalog i drugih maski naloga. Može ga korigovati samo korisnički user koji ga je generisao iz magacinske evidencije.
Nalozi preknjiženi u finansijsku evidenciju više ne mogu biti menjani u delu magacinske evidencije. Tada, maske za unos služe za upit tj. samo se u njih može imati uvid i kontrola.
Izveštaji magacinske evidencije
Izveštaji ovog podsistema obuhvataju : Izveštaje iz matičnih podataka, Izveštaje magacinske evidencije i Finansijske izveštaje - za računovodstvo.
Izveštaji magacinske evidencije obuhvataju izveštaje : o stanju zaliha za artikal (jedan i sve), o kritičnim količinama zaliha, o utrošku materijala po partiji-nosiocu troška, o utrošku po pojedinačnim artiklima, Periodični pregled utrošaka po artiklima, Periodični pregled svih artikala po svim nosiocima troškova, Godišnji i kvartalni izveštaj o utrošku, Spisak unesenih naloga, Lista nabavki za period, Pregled artikala po količini i vrednosti za period, Kontrolnu listu ulaznih naloga, Karticu promena za artikal, Kontrolnu listu svih promena i stanja po artiklima.
Izveštaji magacinske evidencije - finansijski obuhvataju sledeće izveštaje: Magacinsku karticu artikla, Analitičku karticu artikla (finansijsku), Magacinski nalog, Izveštaj o utrošku materijala po kontima troškova i nosiocima, Izveštaj o utrošku materijala po kontima troškova i magacinima, Popisna lista za osnovne magacine, Kontrolna lista izlaznih naloga, Izveštaj o stanju zaliha po kontima zaliha, Kontrolna lista unesenih naloga - finansijska, Spisak robnih naloga po datumu knjiženja i statusu, Spisak robnih naloga po kontima troškova, Izveštaj o stanju zaliha po svim artiklima, Salda artikala po kontima i magacinima, Višak materijala u magacinu, Manjak materijala u magacinu.
Izveštaji magacinske evidencije se formiraju po istom principu kao i svi ostali izveštaji u celoj apilkaciji.
Postoje izveštaji koji se formiraju na osnovu datuma valute i oni koji se formiraju na osnovu datuma knjiženja. Izveštaji iz zaliha odgovaraju po prirodi izveštajima iz stanja iz svih finansijskih promena.
Otvaranje/zatvaranje godine
U okviru magacinske evidencije postoji posebna procedura otvaranja/zatvaranja godine. Na osnovu stanja zaliha otvaraju se početna stanja zaliha materijala. Stara (prethodna godina) i dalje je dostupna na uvid u psoebnom korisničkom user-u.
početak | ko smo mi | klijenti | proizvodi | servisi | kontaktirajte nas
Optimizirano za rezoluciju 800x600