Podsistem objedinjavanja
podataka

Uvod

Projekat obuhvata procedure objedinjavanja podataka koji zadovoljavaju zahteve Banke tipa C (sa više banaka tipa A i B koji čine jedan sistem banke lociran u više zgrada u drugim gradovima ili čak u više zemalja, gde se odvijaju nezavisni procesi poslovanja)., a samim tip i zahteve Banke tipa B (sa više zgrada i organizacionih delova lociranih obično u drugom gradu).

Predvidjeno objedinjavanje podataka na nekoliko nivoa. Za sve njih postoje aplikativno rešeni automatizovani mehanizmi jednostavni za korišćenje koji ne zahtevaju složeno obučavanje korisnika.

Nivoi objedinjavanja podataka

Podaci se objedinjavaju u višim organizacionim delovima: u filijali za poslovne jedinice, u Centrali za filijale i poslovne jedinice, ali slanjem iz filijala. Tako da u višim organizacionim delovima postoje podaci glavne knjige i stanja komitenata nižih organizacionih delova.

U svakom organizacionom delu (filijali ili poslovnoj jedinici) gde postoji rad na šalteru, radi se automatsko učitavanje promena u promene te filijale/poslovne jedinice iz sloga prethodno formiranog u Šalterskoj aplikaciji.

Projekat obezbeđuje i održavanje jedinstvenosti registara na nivou cele Banke.

Mehanizam(procedura) objedinjavanja podataka

Svaka filijala i poslovna jedinica koristi istu Aplikaciju za poslovanje Banke. Po završetku obrade i formiranju glavne knjige u nižem organizacionom delu, niži organizacioni deo šalje višem organizacionom delu promene glavne knjige i stanja komitenata - poslovna jedinica filijali, filijala Centrali. Slanje sprovodi operater startovanjem jednostavnih procedura (zadavanjem datuma knjiženja i dnevnika). Procedura se ostvaruje preko Data Base Link-ova koji postoje kreirani između organizacionih delova. Potrebni uslovi su da postoje podignute baze podataka računara pošiljaoca i primaoca.

U višem organizacionom delu postoje evidencije o poslatim podacima koje onemogućavaju duplo slanje dnevnika (kalendar_dd) kao i slanje dnevnika za datume knjiženja unazad ("blokirani datumi knjiženja") čime se kontroliše ažurnost nižih organizacionih delova.

Obuhvaćeni su slučajevi objedinjavanja podataka kada su baze podataka nižeg i višeg organizacionog dela na istom obradnom računaru ili, što je češći slučaj, kada su na fizički udaljenim lokacijama i odvojenim obradnim računarima (serverima).

U uslovima prekida veza

U slučaju više sile i trenutnih ili dužih prekida na vezama između organizacionih delova postoji mogućnost tj. razrađeni mehanizam slanja glavne knjige i stanja komitenata putem diskete, e-mail-om ili ftp-om i njihovo preuzimanje sa svim potrebnim kontrolama koje postoje kod redovne procedure slanja podataka.

Postoji i mogućnost "ručnog" unosa glavne knjige preko maske za unos u slučaju nemogućnosti slanja podataka na nekom od magnetnih medija. #9;

Slanje glavne knjige

Po objedinjavanu podataka na višem nivou glavna_knjiga Centrale pruža informacije o prometu i saldu na nivou filijala, glavna knjiga, konto, odeljenje. Struktura podataka (tj. set tabela) istovetan je u svim organizacionim delovima.

Iz ovih, objedinjenih podataka , moguće je formirati izveštaje za celu Banku i/ili pojedine organizacione delove (npr. Stanje računa glavne knjige, Stanje računa po filijalama (poslovnim jedinicama), Prosečno stanje po filijalama i kontima na više nivoa, Stanje po računima internih odnosa, Kartica računa glane knjige, Izveštaj o prihodima i rashodima, KNJBIFO, traka za Narodnu banku za KNJBIFO, Zaključni list , Bilans stanja, Bilans uspeha, Bilans prihoda i rashoda, Dnevni promet po odeljenjima i računima,, Reklasifikovani bilans Banke, Obavezne rezerve, Izveštaj o internim odnosima).

Objedinjavanje podataka o komitentima

U okviru iste procedure sa slanjem glavne knjige povezano je i slanje stanja komitenata. Za komitente vrste 'D' i 'I' objedinjeni su podaci na nivou glavna filijala, glavna knjiga, komitent, vrsta komitenta po svim njegovim partijama, valutama, kontima i datumima valute. Komitenti vrste 'G' zbog njihove velike brojnosti, a manjeg finansijskog obima iskazuju se u višem organizacionom delu po prometu za glavnu filijalu, glavnu knjigu, konto, valutu, odeljenje. (D - domaći komitent, G - građani, I - ino-komitenti). Izveštaji iz objedinjenih podataka o komitentima omogućuju procenu opšteg utiska o komitentu i pomoć u odluci o razvijanju dalje saradnje sa komitentom. Moguće je ograničiti uvid u ovakve podatke tj. dati dozvolu samo ovlašćenim korisnicima.

MIS izveštaji

U okviru projekta postoji podmeni za informisanje menadžmenta Banke.

Meni sadrži upite i izveštaje iz glavne knjige i stanje komitenata po filijalama, poslovnim jedinicama i kontima.

Izveštaji obuhvataju: Pregled stanja konta po filijalama, Stanja računa - zbirno za a.d. banku, Lična karta komitenta, Obrazac A1, Pregled stanja konta po filijalama na nivou klasa, grupa, trocifreno i po analitičkim kontima, Prosečna stanja konta po zadatim i svim kontima, Prosečna stanja zadatih bilansnih pozicija po mesecima (novčana sredstva), Pregled prometa po kontima i filijalama sa i bez prethodnog stanja, Izveštaj o stanjima glavne knjige i komitenta čiju strukturu napredni korisnik formira sam.

Izveštaji za menadžment su u permanentnom razvoju, tako da pored postojećeg seta izveštaja iz oformljenih podataka mogu se lako dobiti novi izveštaji po zahtevu korisnika.

Prijava na udaljene servere

U okviru menadžerskog menija postoji mogućnost prijave na udaljene servere tj. obradne računare filijala i poslovnih jedinica.

Preduslov je otvoren korisnički user menadžera na obradnom računaru filijale/poslovne jedinice. Odabirom tražene filijale na meniju obezbećuje se jednostavan pristup njenom obradnom računaru pri čemu se pojavljuje login - prompt gde se korisnička, ranije dobijena šifra (uz dozvolu filijale), ukucava i direktno se pristupa bazi podataka filijale/poslovne jedinice.

Isto tako filijale/poslovne jedinice imaju svoje korisničke šifre na obradnom računara Centrale radi formiranja izveštaja, preuzimanja izveštaja formiranih u Centrali ili izvršavanje potrebnih obrada u posebnim aplikacijama kao što su npr. devizne penzije (ako je njihovo preuzimanje centralizovano).

Prijem podataka sa šaltera

U okviru Aplikacije za poslovanje Banke postoji procedura za automatski prihvat promena sa diskete pripremljene na šalteru ili prenetih ftp-om (transferom datoteke) iz ekspozitura.

Potreban uslov je popunjen registar ekspozitura (šalterskih jedinica) sa kojih se vrši prihvat direktno u analitičke promene filijale/poslovne jedinice u zadati datum knjiženja i dnevnik, pri čemu se formira nalog sa svim potrebnim podacima. Ovakav nalog učestvuje ravnopravno sa svim ostalim nalozima tokom ažuriranja u formiranju glavne knjige.

Po završenim obradama formira se povratna informacija za šaltere - stanje po partijama koje se prosleđuje disketom ili transferom datoteke putem ftp-a.

Jedinstveni registri

Projekat pruža mogućnost održavanja jedinstvenih registara u čitavoj mreži filijala i poslovnih jedinici.

Objedinjavanje registra komitenata ide u smeru od nižih ka višim organizacionim delovima.

Registri koji treba da budu jedinstveni (kontni plan, registar poslova, kursna lista itd.) na nivou cele Banke ažuriraju se i vode u Centrali, a automatizovanim procedurama se preuzima u svakoj filijali, a iz filijale u poslovnim jedinicama. Na početku rada Banka se odlučuje koje registre će uključiti u spisak jedinstvenih registara. Kasije je moguće uključiti i druge registre u spisak jedinstvenih registara, ako se ukaže potreba. Preduslov je da budu podignute baze podataka računara sa koga se preuzimaju podaci i računara na koji se podaci preuzimaju.

Procedura se aktivira u više termina tokom dana što se može podesiti po zahtevu korisnika. Postoji mogućnost i manuelnog aktiviranja ovog programa u drugim terminima.U nižem organizacionom delu postoji evidencija o poslednjem datumu preuzimanja jedinstvenih registara.

 

početak | ko smo mi | klijenti | proizvodi | servisi | kontaktirajte nas
Optimizirano za rezoluciju 800x600