Uvod
Brz razvoj platnih kartica, uvodjenje ATM, POS terminal, KIOSK informatora, Home banking-a, Voice tehnologije preti odumiranju klasičnih šaltera. No bez obzira na brz razvoj tehnologije obrade podataka u bankarstvu klasični šalteri će još dugo godina biti aktuelni. Samim tim i podprojekat za podršku poslovanja šaltera biće takodje aktuelan. Neki od segmenata koje treba da zadovolji svaka šalterska aplikacija bili bi: Transakcije se moraju brzo odvijati, moraju biti tačne – mora postojati ugradjen set kontrolnih funkcija (stanje na računima, dozvoljene isplate, provera potpisa, provera putem fotografije, zabranjene višekratne isplate a da se ne odražava na stanju itd.), nezavisnost računara od prekuda veza sa host tračunarom itd. Sve ovo uticalo je da smo razvili šaltersku aplikaciju koja zadovoljava gore navedene funkcije, a koja jednostavna za primenu, sa velikim brojem ugradjenih funkcija kontrole pristupa samoj aplikaciji. Aplikacija je uradjena tako da može da radi u REAL-time OFF-time režimu rada.
Host - line rada šaltera - podržava sve potrebne funkcije za brz i efikasan rad bankarskog šaltera koji je vezan za host server i predvidjen rad šaltera koji imaju dobru komunikacijsku vezu sa host server računarom.
Projektom je predvidjen dvojak rad šalterske aplikacije:
Real-time rad kada svaka transakcija trenutno ažurira stanja i kartice (promene) partija. Isplata po partiji na kojoj nema salda nije moguća.
No-Real-time rad kada svaka transakcija trenutno ažurira karticu (promene) partija, a stanje partija se ažurira redovnim knjiženjem.
Off - line rad šaltera obuhvaćen je posebnom aplikacijom (prilog ponude). Koristi se za rad udaljenih šaltera i u slučaju prekida komunikacionuh linija sa host serverom.
U oba načina rada šalterske aplikacije obezbedjeno je:
Sprovođenje raznovrsnih bankarskih transakcija (preko 120) uz istovremeno popunjavanje odgovarajućih dokumenata na dokument štampaču (naloga, čekova, knjižica, ugovora, itd.). U nastavku je dat pregled transakcija po poslovima, koji je moguće lako dopuniti prema posebnim zahtevima korisnika.
Zaštita tajnosti i integriteta podataka.
Vođenje žurnala transakcija i log-a svih događaja u toku rada.
Uvid u stanje blagajne u svakom trenutku.
Storniranje transakcija.
Izrada raznovrsnih izveštaja u toku rada i na kraju dana ili smene. Mogućnost variranja sadržaja i izgleda izveštaja od strane korisnika putem specifikacije parametara.
Uvid u stanja računa komitenata u toku sprovođenja transakcija.
Pristup stanjima komitenata kako po broju partije tako i po nazivu (imenu) ili matičnom (ličnom) broju.
Unos i održavanje kursnih lista (do 9 mogućih kurseva za svaku valutu), uz automatsko kursiranje željenim kursom u toku sprovođenja transakcija.
Pomoć korisniku aplikacije u svakom trenutku pritiskom na tipku.
Formiranje izlaznih obrazaca za pojedine transakcije radi se preko parametarskih ekrana i lako se prilagodjava svakoj formi obrazaca.
Transakcije
Podržane su niže navedene klase transakcija. Prema želji korisnika moguće je uključiti i druge.
Sistemske funkcije
Upiti
Blagajničke dinarske transakcije
Blagajničke devizne transakcije
Otvaranja računa
Promene osnovnih podataka
Uplate
Isplata
Doznake
Prenosi
Devizne uplate
Devizne isplate
Devizne doznake
Devizni prenosi
Menjački poslovi
Čekovi
Ostali poslovi
FUNKCIJE
Podsistem je sastavni deo projekta Informacionog sistema banke Sistem omogućava obavljanje raznovrsnih fukcija grupisanih po klasama kao što su:
Razvoj novih transakcija
Izmena postojećih
Izvođenje transakcija
Generisanje izveštaja
Zaštita podataka
Detekcija grešaka
Veze sa hostom
Pomoć korisniku
Kreiranje maski
Specifikacija kontrola
Specifikacija transformacija
Podešavanje štampe dokumenta
Specifikacija stavki za knjiženje
Uključivanje na menije
Uključivanje na izveštaje
Generisanje uputstva
Za zaštitu podataka korišćeni su standardni metodi zaštite koje su primenjene u relacionim bazama podataka.
Dvostruka kontrola prijavljivanja na sitem,
Zapisuje se user, datum, vreme tj ko i kada je transakcija uradjena,
Proverava se postojanje partije komitenta,
Kod isplatnih transakcija vizualno se proverava komitent putem skenirane slike i potpisa.
Zabrana pristupa meniju ili podmeniju
Potreban hardware
Šalterske aplikacije je sastavni deo projekta Informacionog sistema banke i kao takva dovoljno je instalisati client radne stanice koje su vezane za server banke, filijale poslovne jedinice. Minimali hardverski zahtevi radnih stanica su:
PC računar
256 MB memorije
20 MB DISKA
VGA
Color monitor
WindowsXP, Windows2000
Mreža
Za rad šalterske aplikacije u off-time režimu potrebno je instalisati jedan mali server sa bazom podataka i nepohodnim programima za podršku šalterskog poslovanja, kao i mrežu radnih stanica. Minimali hardverski zahtevi mini servera su:
PC računar pentium III
256 MB memorije
min 40 MB Disk
VGA
Color monitor
WindowsXP, Windows2000
Mreža
Aplikacija podržava veliki broj passbook i matričnih printera. Printer može biti korišćen od jedne ili dve stanice (deljenje). Deljenje printera od strane dva korisnika obezbeđeno je programerski. Obezbeđeno je da transakcija čeka ukoliko printer nije slobodan u datom trenutku, uz signalizaciju korisniku koji čeka. Kod transakcija kod kojih je to predviđeno, štampa se može isključivati (rad bez printera). Ova opcija se može koristiti za naknadni obuhvat promena sa isturene lokacije koja nema potrebnu opremu). Obrasci se podešavaju putem maske unošenjem koordinata redova i kolona .